Barona IT:n työntekijä jo vuodesta 2003

”Tykkään olla raudassa kiinni!” sanoo Kim Riipinen. Ei, hän ei ole kehonrakentaja, vaan Atealla lähituessa työskentelevä IT asiantuntija, joka suhtautuu intohimolla tietokoneisiin.

Meet our pioneers -artikkelisarjassa tutustumme erilaisiin IT-asiantuntijan työtehtäviin. Nyt pääsemme tutustumaan Kimiin, joka on työskennellyt IT-alalla jo lähes seitsemän vuoden ajan.

Hän valmistui ammattikoulusta datanomiksi ja hyppäsi suoraan työelämään. Kim toteaakin: ”En nähnyt lisäkoulutusta tarpeelliseksi, sillä halusin päästä työelämään tekemään ja oppimaan asioita käytännössä.”

Kimille lähituen työ on ollut unelmana jo pienestä pitäen: ala-asteen neljännellä luokalla häntä alkoi kiinnostaa, miten tietokoneet toimivat ja miten niistä voisi tehdä tehokkaampia.

Harrastus muuttui työksi, mutta mielenkiinto ja innostus aiheeseen ei ole hiipunut – hän osallistui tämän artikkelin haastatteluunkin itse rakentamansa tietokoneen videoyhteydellä! Uutta tietokonetta pitäisi kuulemma jo pikkuhiljaa alkaa suunnitella; ja on hänellä myös haaveena joskus tulevaisuudessa hankkia kunnostettavaksi oma projektiauto.

URA BARONALLA ALKOI JO VUONNA 2013

Kim työskenteli alkuun kolmen vuoden ajan Baronan kautta asiakasyrityksessä. Työsuhteen päätyttyä hän oli kuukauden työttömänä, ennen kuin aloitti uuden jakson Baronalla: Atealla työskentelyn vuonna 2016. Kim sanoo, ettei Barona hylännyt häntä ensimmäisen työsopimuksen päätyttyä, vaan prosessi jatkui.

”Barona tarjosi proaktiivisesti uusia töitä ja nimenomaan itselleni kiinnostavia töitä. Barona selvästi haluaa pitää porukan työelämässä kiinni.”

Tällä hetkellä Kim työskentelee Baronan kautta Atealla, jossa on työskennellyt nyt jo kaksi vuotta: ”Atea on ihan unelmatyöpaikka, paljoa parempaa ei voisi olla. Meillä on todella hyvä porukka sekä hyvä ja rento ilmapiiri.”

 

TEHTÄVÄNÄ RATKOA ONGELMIA JA HELPOTTAA MUIDEN TYÖTÄ

Kim työskentelee usein Atean eri yritysasiakkaiden toimitiloissa joko päivystäen tai suorittamalla vaihtelevia toimeksiantoja. Työ on todella vaihtelevaa ja siitä Kim pitää. Tärkeintä työssä on Kimin mukaan tahto auttaa asiakkaita ja ratkoa ongelmia.

”Koen, että tekemälläni työllä on suuri merkitys: ei pelkästään se, että asiakas lähtee tyytyväisenä ja hänen työnsä helpottuu käyntini jälkeen, vaan myös se, että koen auttavani ja helpottavani työni kautta koko yrityksen toimintaa.”

Kim viihtyy Baronan työntekijänä, eikä huomaa eroa Atean listoilla työskenteleviin – vain työtunnit kirjataan eri järjestelmään. ”Työskentely Baronan kautta on sujunut loistavasti, he ovat tarjonneet minulle tämän katon, jonka alla olen, sekä antaneet eväät ja mahdollisuudet päästä alalle sisään. Barona on mahdollistanut myös sen, että minulla on näin paljon työkokemusta, kun mitä tähän ikään mahtuu: he ovat tavallaan antaneet tulevaisuuden ihmiselle.”

 

HELPPO TAPA POLKAISTA TYÖELÄMÄÄN

Kim pitää myös siitä, että Baronalta ollaan häneen yhteyksissä säännöllisesti ja kommunikaatio pelaa erittäin hyvin.

”Baronalle on selvästi tärkeää, että työntekijään säilyy yhteys. Työntekijä on ihminen, ei vain työntekijä.”

Kim kokee, että Baronan kautta työllistyminen on helppo ja hyvä tapa polkaista työelämään, oli sitten alanvaihtaja tai työelämään astuva nuorempi henkilö.

Uralla eteneminen vaatii Kimin mielestä toki myös omaa aktiivisuutta ja halua kehittyä. ”Baronan henkilöstö on ollut todella helposti lähestyttävää ja heille on voinut helposti esittää omia toiveita sekä kertoa suunnasta, jonka uralleni haluan.”

Aiheet: Työntekijätarina tech

Kirjoittanut:

Kim Riipinen

Uusimmat kirjoitukset